Tuesday, March 22, 2011

We'll be alright

Tiba-tiba aku rasa nak share something.Based on pengalaman sendiri.

Tolong mama kat rumah
Dulu masa kecik-kecik,mama buat apa ja sibuk nak ikut.Mama x bagi basuh pinggan tapi gedik panjat kerusi and basuh pinggan,cawan smpai pecah.Terlebih rajin la katakan smpaikan mama nak pi kerja pun nangis-nangis nak follow.Mama dulu kerja kat hospital penang.Sanggup naik bus dgn mama,travel p pulau sbb nak ikut mama kerja kat ward icu.Kadang-kadang mama xbagi masuk sbb banyak kuman.So aku terpaksa duduk dlm pantry room and sembang dengan nurse2 lain smpai mama habis kerja.Balik malam2 dgn mama.Pkai cantik2 even mama pkai uniform je =.=".Tapi bila meningkat dewasa,mama mntk tlg tp mcm2 alasan klua dri mulut.Hati kadang2 rasa serba slh.Malas je lebih.Kadang2 rasa mcm nk cuci baju sendiri,basuh pinggan sendiri,nak smua sendiri.Malasnyaa.Kenapa eh?

Belajar rajin-rajin 
Dulu masa kecik-kecik,mama xpayah suruh study.Pandai2 dah mintak mama belikan dictionary.Alaa yang ade gambar tu.haha.Serious sangat rajin,slalu dpt no 1 ( msa tadika) .Bila dah besar,mula lah mcm2 alasan keluar dari mulut.Alasan paling top " penat la homework banyak".Masa UPSR,last minute study.Alhamdulillah dapat jugak aku merasa 5A.Even cgu pesan kat mama.Aku ni kena belajar lagi.Sbb marks teruk.Sme goes to PMR,Asyik merasa c je.Tiba PMR 7A.Aiseh,makin naik lemak la kan?So alasan baru aku,"Last minute study la paling hebat!" Tiba-tiba masuk form 4,di ambang zaman kegelapan.Rasa mcm nak buat macam2.Study nye x nak.Active sangat la.smua kem nak join.Study ke mana hala.When it comes to sc sbjects,aku give up.Mybe one of the reason sbb rmai org gerun dgn sc sbjects.Paling digeruni Addmath n chemy.Cgu ajar dpn.Aku berangan kt blakang.Akhirnye,aku dpt 5A je utk SPM.Sedih yang teramat.Menyesal pn xguna kan?Kenapa eh kna lalui smua ni?



Pecaya x sekarang aku mula meratapi smua ni.Ye memang betul org selalu pesan kat kita.belajrlah dari kesilapan.Dari kecik aku dh dgr benda ni tapi knpa skrg baru aku mula sedar makna sbnar ayat ni.

Masa buat laundry,lebih-lebih lagi bila cuci guna tangan.Teringat mama kat rumah.Mama pernah minak tlg on machine basuh and jemur.Skrg kena cuci sendiri,jemur sendiri.Kadang2 cuak ah jemur kt sini sbb smua org pakat tolak baju aku.Bila lah nak kering kan?haha.Kadang2 rse nak nangis .Serba salah x tlg mama dlu.Menyesal kan?Bila nak basuh cawan and spoon,Akan teringat mama pernah marah aku and kak aku sbb xnk tlg dia basuh pinggan.Bukan nak ego,tapi ye mmg rindu sgt nk tlg mama kt rumah.Sbb tu stiap kali dpt peluang balik,aku akn tlg mama sedaya upaya aku.Rindunya kat mama..
Setiap hari call mama.Mama akn ckp,"baru teringat aina..aina dh call mama."
Semester ni,aku kurang balik sbb sibuk study.Jadi aku akn make sure setiap hari call mama.Aku anak kedua,yang paling susah nak bercakap dgn org.Paling keras hati.Tapi last 2 weeks dpt jumpa mama,terus peluk mama kuat2 and nangis puas2.Rindu x terkata sbb dkt 2 bulan x jumpa.
Ye,aku sedar perubahan ni.Aku mula hargai kasih sayang bila aku duduk sini.Setiap kali ceramah,diorang xpernah putus2 pesan utk call ibu.Mintak maaf dgn ibu.. terima kasih :)

Bila study sorang2 dalam bilik,subjek yang aku beljar kat sini lebih berat dari peringkat menengah.Sebab aku dh janji dgn dri aku.Aku nak buktikan aku mampu pikul sc subjects.And yes aku buat keputusan utk ambil pure science utk 3 thun.Semua sc subjects (bio,chemy,fzk,math).Nak di ceritakan psl math.Add math la kan mse skolah dlu.(Cgu2 suka buat muka takut bila nak tnya soalan addmath).Now bila aku kena carry calculus,baru aku realize..addmath tu cuma basic.Now bila try jwb soalan addmath.Alahai..

Sejak aku jejakkan kaki ke Uitm ni.Mcm2 aku belajar,walaupun perjalanan aku msih jauh..Banyak perubahan,Alhamdulillah.Uitm di hatiku ^.^

In conclusion,I will apreciate my mama and ilmu sebaik-baiknya.Doakan saya di sini :)

2 comments:

  1. same goes to me
    dah sakit2 baru tngat mami
    tngat baring atas riba mami
    mami urot pala
    mami amik ubat
    mami suap makan
    tapi masa ada kat umah muka mami xtgk sgt pon dlu
    bila dah jmpa 2mgu bru
    aku dah reyau col mami
    jmpa pelok tros

    ape2 pon aina mmg hati keras !

    ReplyDelete
  2. Aku buat entry sedih kn :(
    ternangis td.hahahaha

    ReplyDelete